آزمون بورس

آزمون بورس

منابع لازم جهت آمادگی برای آزمون گواهینامه های حرفه ای بورس
آزمون بورس

آزمون بورس

منابع لازم جهت آمادگی برای آزمون گواهینامه های حرفه ای بورس


زمان ثبت نام و زمان برگزاری بیست و سومین دوره آزمون های بازار سرمایه

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا): 

ثبت نام از داوطلبان شرکت در بیست و سومین دوره آزمون های بازار سرمایه از ساعت 8 صبح روز یکشنبه اول تیر ماه آغاز و تا ساعت 24 روز شنبه 7 تیر از طریق سایت reg.seo.ir ادامه خواهد داشت. زمان ویرایش اطلاعات روزهای 10 و 11 تیرماه خواهد بود. (در زمان ویرایش، امکان ثبت نام وجود ندارد و تنها امکان ویرایش برخی از اطلاعات وجود خواهد داشت.)


زمان ثبت نام در آزمون ها، تا ساعت 24 روز دوشنبه نهم تیر ماه تمدید شد.

 

همچنین زمان برگزاری آزمون‌ها به جز آزمون مدیریت سبد، روزهای ششم و هفتم شهریور ماه 93 می‌باشد که به طور همزمان در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، بابلسر، یزد و کرمانشاه برگزار خواهد شد.

آزمون مدیریت سبد به صورت الکترونیکی در تاریخ بیستم و بیست و یکم شهریور ماه و فقط در شهر تهران برگزار می‌گردد.

 

مطابق مصوبه اخیر هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، تغییراتی در روند برگزاری آزمون معامله‌گری به شرح زیر ایجاد شده است:

"افرادی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر مورد تایید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، در رشته های مرتبط از قبیل گرایش های مالی رشته مدیریت، حقوق مالی، مهندسی مالی، حسابداری و اقتصاد بوده و معدل آنها بالاتر از 15 باشد، در صورت شرکت در آزمون مقررات (شامل مقررات اصول بازار سرمایه و معامله گری) و کسب حد نصاب 40 و در خصوص سایر رشته ها، در صورت موفقیت در آزمون مقررات (شامل مقررات اصول بازار سرمایه و معامله گری) و کسب حد نصاب 40 با پیش نیاز گواهی نامه اصول بازار سرمایه و شرکت در دوره های آموزشی مربوطه، می توانند به عنوان معامله گر شروع به فعالیت نمایند."

برای افرادی که با شرایط ذکر شده در آزمون معامله‌گری پذیرفته می شوند، پس از بررسی مدارک و احراز شرایط لازم، مجوز معامله گری صادر خواهد شد. (سرفصل‌های مصوب برای آزمون معامله‌گری، در لینک این آزمون قرار داده شده است.)

 

حوزه ها و تاریخ برگزاری آزمون‌های دوره بیست و سوم به شرح جدول زیر می باشد:

 

ردیف

آزمون

حوزه های برگزاری آزمون

تاریخ آزمون

شروع و اتمام آزمون

1

ارزش یابی اوراق بهادار

تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز، بابلسر، یزد، کرمانشاه

پنج شنبه 6 شهریور 93

9:00 الی 11:05

2

کارشناسی عرضه و پذیرش

تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز، بابلسر، یزد، کرمانشاه

پنج شنبه 6 شهریور 93

9:00 الی 9:50

3

مدیریت نهادهای بازار سرمایه

تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز، بابلسر، یزد، کرمانشاه

پنج شنبه 6 شهریور 93

11:30 الی 13:00

4

معامله گری بازار سرمایه

تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز، بابلسر، یزد، کرمانشاه

پنج شنبه 6 شهریور 93

14:30 الی 15:45

5

اصول بازار سرمایه

تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز، بابلسر، یزد، کرمانشاه

جمعه 7 شهریور 93

9:00 الی 12:30

6

تحلیل گری بازار سرمایه

تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز، بابلسر، یزد، کرمانشاه

جمعه 7 شهریور 93

14:00 الی 17:45

7

مدیریت سبد اوراق بهادار

فقط تهران (به صورت الکترونیکی)

20 و 21 شهریور 93

متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

با توجه به هم زمانی برگزاری آزمون های ارزش یابی اوراق بهادار و کارشناسی عرضه و پذیرش، داوطلبین نمی توانند در هر دو آزمون شرکت نمایند.

همچنین با توجه به این که آزمون مدیریت سبد اوراق بهادار به صورت الکترونیکی انجام شده و در هر بازه زمانی تعداد معدودی قابلیت ثبت نام وجود داشته و امکان جابجایی نیز وجود ندارد، لذا به داوطلبین این آزمون توصیه می شود با توجه به برنامه ریزی خود در یکی از بازه های زمانی اعلام شده ثبت نام نمایند.

 


با توجه به سوالات مکرر داوطلبان، مزایای دریافت گواهینامه‌های حرفه‌ای و شرایط شرکت در این آزمون‌ها به شرح زیر آورده شده است:

 

در حال حاضر برای تصدی برخی از سمت ها در کارگزاری های فعال در بورس اوراق بهادار و بورس کالا و هم چنین صندق های سرمایه گذاری، داشتن یکی از گواهی نامه های مذکور شرط لازم محسوب می شود. هم چنین اعطای برخی مجوزهای فعالیت خاص به کارگزاری ها، منوط به استخدام و معرفی تعداد مشخصی از دارندگان گواهی نامه های مذکور توسط کارگزاری متقاضی می باشد.

با توجه به اینکه براساس قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، مصوب آذرماه 1384، کلیه نهادهای مالی اعم از شرکت های سرمایه گذاری، سبدگردان ها، صندوق های بازنشستگی، شرکت های مادر (هلدینگ)، شرکت های تمین سرمایه، موسسات رتبه بندی، شرکت های پردازش اطلاعات مالی و شرکت های مشاور سرمایه گذاری تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند، تصدی برخی از سمت ها در این نهادهای مالی و اعطای مجوز برخی از فعالیت ها، منوط به داشتن گواهی نامه های حرفه ای بازار سرمایه یا استخدام تعداد کافی از دارندگان این نوع گواهی نامه ها می باشد.

شرایط شرکت در آزمون ها

الف– شرایط عمومی: داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر از دانشگاه ها یا موسسات آموزشی داخلی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا معادل آنها یا مدارک تحصیلی از دانشگاه ها و موسسات آموزشی خارجی که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معادل کارشناسی یا بالاتر ارزش گذاری شده باشد. (دانشجویان ترم آخر دوره کارشناسی که حداکثر تا پایان اسفندماه 1393 فارغ التحصیل شده و مدرک آنها قابل ارایه باشد، می توانند در این آزمون ها شرکت نمایند.) قابل ذکر است برای داوطلبین ترم آخر تا زمان ارایه مدرک فارغ التحصیلی ، گواهی نامه حرفه ای صادر نخواهد شد.

ب– رعایت پیش نیاز: برای اخذ هر یک از گواهی نامه های بازار سرمایه، علاوه بر شرایط عمومی، رعایت پیش نیاز برای هر آزمون نیز الزامی است:

 

ردیف

آزمون

پیش نیاز

1

اصول بازار سرمایه

ندارد.

2

معامله گری بازار سرمایه

طبق توضیح 1

3

مدیریت نهادهای بازار سرمایه

اصول بازار سرمایه

4

کارشناسی عرضه و پذیرش

اصول بازار سرمایه

5

تحلیل گری بازار سرمایه

اصول بازار سرمایه

6

مدیریت سبد اوراق بهادار

تحلیل گری بازار سرمایه

7

ارزش یابی اوراق بهادار

تحلیل گری بازار سرمایه

 

توضیح 1: طبق مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، "افرادی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر مورد تایید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، در رشته های مرتبط از قبیل گرایش های مالی رشته مدیریت، حقوق مالی، مهندسی مالی، حسابداری و اقتصاد بوده و معدل آنها بالاتر از 15 باشد، در صورت شرکت در آزمون مقررات (شامل مقررات اصول بازار سرمایه و معامله گری) و کسب حد نصاب 40 و در خصوص سایر رشته ها، در صورت موفقیت در آزمون مقررات (شامل مقررات اصول بازار سرمایه و معامله گری) و کسب حد نصاب 40 با پیش نیاز گواهی نامه اصول بازار سرمایه و شرکت در دوره های آموزشی مربوطه، می توانند به عنوان معامله گر شروع به فعالیت نمایند. در ضمن سرفصل دوره های آموزشی توسط کمیته راهبری آموزش بازار سرمایه تدوین و نهادهای آموزشی مورد تایید کمیته، می توانند دوره های مذکور را برگزار نمایند."

در خصوص گرایش مالی رشته های مدیریت ذکر این نکته مهم است که بایستی در گواهی موقت فارغ التحصیلی و یا دانش نامه، دقیقا به این موضوع اشاره شود. به عنوان مثال مدیریت بازرگانی (گرایش مالی). در غیر این صورت رشته های دیگر مدیریت شامل این مصوبه نخواهد شد.

افرادی که دارای شرایط مشابه آنچه گفته شد هستند و قصد دارند در آزمون های دیگری به جز آزمون معامله گری بازار سرمایه شرکت کنند، بایستی پیش نیاز آزمون معامله گری (اصول بازار سرمایه) را بگذرانند. در صورتی که در این دوره موفق به قبولی در آزمون اصول بازار سرمایه نشدند، حداکثر تا دو دوره بعدی فرصت دارند تا در آزمون اصول بازار سرمایه قبول شوند، در غیر این صورت آن مدرک نیز ابطال خواهد شد.


افرادی که قبلا یکی از گواهی نامه های معامله گری را دریافت نموده و تمایل به داشتن مجوز فعالیت دیگر معامله گری ها دارند، بایستی در آزمون معامله گری (که شامل مقررات اصول بازار سرمایه و دیگر معامله گری ها می باشد) نیز شرکت نمایند.

 

توضیح 2: شرکت داوطلبین در آزمون اصول بازار سرمایه و آزمون های منشعب از آن (معامله گری بازار سرمایه، مدیریت نهادهای بازار سرمایه و کارشناسی عرضه و پذیرش) در یک دوره بلامانع خواهد بود. در این صورت چنانچه فردی در یکی از آزمون ها پذیرفته شده، لیکن موفق به قبولی در آزمون اصول بازار سرمایه نگردیده باشد، حداکثر تا دو دوره فرصت قبولی در آزمون اصول بازار سرمایه را خواهد داشت، در غیر این صورت قبولی وی در آزمون های دیگر نیز منتفی خواهد بود. هم چنین در خصوص آزمون تحلیل گری بازار سرمایه و آزمون های منشعب از آن (مدیریت سبد اوراق بهادار و ارزش یابی اوراق بهادار) نیز شرایط مشابه وجود دارد.


توضیح 3: با توجه به اینکه آزمون تحلیل گری بازار سرمایه دارای پیش نیاز اصول بازار سرمایه است، لذا داوطلبین نمی‌توانند هم زمان در یک دوره در این دو آزمون شرکت نمایند. در صورت مشاهده چنین مواردی، آزمون تحلیل گری تصحیح نخواهد شد. 

نظرات 7 + ارسال نظر
sahar 1393/06/03 ساعت 00:30

سلام چه جوری میشه آزمون اصول سرمایه سال 92 را پیدا کنم چون تو کتاب که نیست

سحر 1393/04/26 ساعت 00:13

با سلام و تشکر از سایت خوبتون
چه جوری می تونم سوالات سالهای گذشته آزمون اصول سرمایه را پیدا کنم البته غیر از خرید کتاب

احسان 1393/04/18 ساعت 10:39

سلام

برای آزمون معامله گری منبع خاصی که قوانین جمع آوری شده باشد سراغ دارین؟
قسمت قوانین معامله گری در واقع تجمیع شدۀ سه آزمون روش قبلیست؟


با تشکر

سلام. بله
هم اکنون در وبلاگ قابل دانلود می باشد.

امیر 1393/04/08 ساعت 01:56

این فرصت تمدید نمی شه؟؟؟

موسوی 1393/04/02 ساعت 13:31

سلام، وققتتون بخیر
آیا ما که لیسانس مدیریت مالی داریم باید پیش نیاز اصول و کلاسهای مربوطه رو بگذرونیم؟
(متن هیت مدیره بورس واضح نیست)

سلام. شما فقط در مورد آزمون معامله گری، نیازی به شرکت در آزمون اصول بازار سرمایه ندارید؛ ولی چنانچه بخواهید در آزمون های دیگری نظیر آزمون تحلیلگری شرکت کنید باید مدرک اصول بازار سرمایه را داشته باشید.
طبق مصوبه سازمان بورس:
افرادی که دارای شرایط مشابه شما هستند و قصد دارند در آزمون های دیگری به جز آزمون معامله گری بازار سرمایه شرکت کنند، بایستی پیش نیاز آزمون معامله گری (اصول بازار سرمایه) را بگذرانند. در صورتی که در این دوره موفق به قبولی در آزمون اصول بازار سرمایه نشدند، حداکثر تا دو دوره بعدی فرصت دارند تا در آزمون اصول بازار سرمایه قبول شوند، در غیر این صورت آن مدرک نیز ابطال خواهد شد.

احسان 1393/03/30 ساعت 23:41

درود بر شما،


من متقاضی شرکت در آزمون اصول بازار سرمایه هستم. آیا امکان ثبت نام در آزمون معامله گری را هم دارم؟
چون من جزء گروه دوم، با توجه به توضیح 1، هستم که نیاز به مدرک اصول هم دارم.
چون شنیده بودم میتوان هر دو را ثبت نام کرد، ولی تا دو دوره فرصت هست تا حتماً مدرک اصول را قبول شویم. آیا درست متوجه شدم؟


ممنون میشم لطفاً راهنمایی بفرمائید

سلام. بله
شما باید همزمان با معامله گری در آزمون اصول بازار سرمایه نیز شرکت کنید و در صورت عدم قبولی در آزمون اصول، تا دوره فرصت دارید تا مدرک اصول را اخذ کنید.

زینب 1393/03/27 ساعت 10:49

سلام. وقت شما بخیر
میشه ازتون خواهش کنم منابعش رو زودتر برامون بذارید که ببینیم چقدره قانونش؟؟
یه قانون اصول به تنهایی برامون بس بود وای به روزی که این همه چیز دیگه هم بهش اضافه بشه.

سلام. هم اکنون در وبلاگ قابل دانلود می باشد

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد